joi, 31 octombrie 2013

Ce este o echipă?

Am trimis această scrisoare către doamna dirigintă a clasei fiului meu, cu rugămintea de a fi citită întregii clase. Sper din suflet ca scrisoarea mea să nu fie aruncată la gunoi. Nu le-ar face micuților elevi nici un serviciu.


Ce este o echipă? Este o întrebare simplă, dar răspunsul este mai complicat decât ați putea crede. Unele persoane sunt tentate să răspundă rapid că o echipă este un grup de oameni. Eu aș interveni și aș întreba, este o echipă doar un grup de oameni? Doar atât și nimic altceva? Răspunsul este bun dar este parțial.

Dacă ar fi să folosesc termeni din biologie, aș spune că o echipă este ca un organism, în care celulele sunt membrii echipei. Nu toate celulele sunt la fel. Unele celule vor forma inima, altele creierul, altele plămânii, ficatul, rinichii și așa mai departe. Fiecare celulă are rolul său în interiorul organismului, iar dacă una dintre ele nu funcționează cum trebuie întreg organismul are de suferit. Tot așa funcționează și echipele formate din oameni.

O echipă este un grup de oameni ai cărei membri se influențează unul pe altul și acționează în vederea îndeplinirii unui scop comun. Dacă doriți o explicație mai pe înțelesul tuturor, să luăm un exemplu din sport, o echipă de handbal, de volei, de baschet sau de fotbal. Ce este o astfel de echipă? Este un grup de oameni care se pregătesc, se antrenează împreună pentru a obține performanțe sportive. Într-o astfel de echipă, oamenii sunt diferiți, au vârste diferite, au un nivel de pregătire diferit, au comportament diferit. Într-o echipă, nu există o persoană mai bună sau una mai rea, fiecare membru al echipei având rolul său în atingerea obiectivului echipei. De aceea într-o echipă există atacanți, pivot, există extreme, inter-i, există mijlocași, fundași, există portar. Și pe lângă ei mai sunt antrenori, medici, maseuri, etc.

Dacă ar fi să îi comparăm unii cu alții, am putea cu ușurință concluziona că unii membri ai echipei nu sunt buni de nimic și pentru binele echipei ar trebui să renunțăm la ei. De exemplu, dacă am compara rezultatul la proba de 50 m viteză a atacantului și antrenorului, am fi tentați să spunem că antrenorul nu are ce căuta acolo. Dar rolul antrenorului nu este cel de a alerga pe teren înainte și înapoi. Antrenorul are rolul de a îndruma, de a sfătui echipa, antrenorul are cunoștințe pe care nici unul din jucătorii din teren nu le au. Apoi, portarul are rolul de a apăra poarta și o face cum știe sau cum poate el mai bine. Atacantul sau pivotul are rolul de a da goluri. Dar nici portarul și nici atacantul nu pot juca siguri pe teren. Au nevoie de sprijinul celorlalți jucători pentru îndeplinirea scopului lor. Altfel, nu ar mai fi vorba de sport în echipă, ci de sporturi individuale. Dacă portarul scapă mingea în poartă, restul echipei este alături de portar și îl încurajează, îl îmbărbătează pentru a se strădui să fie mai bun data viitoare. Dacă atacantul ratează singur cu portarul, ceilalți jucători sunt alături de el pentru a-l îmbărbăta. Într-o echipă, există coeziune, membrii unei echipe nu se ceartă ci se acceptă așa cum sunt, membrii unei echipe nu se pârăsc sau învinovățesc unii pe alții pentru greșeli ci se ajută și se sprijină unii pe alții pentru ca greșelile să nu se mai repete.

Tot așa funcționează și echipele din alte domenii. Echipele de cercetători lucrează împreună și fiecare pune la grămadă bagajul de cunoștințe acumulat pentru a revoluționa știința. Echipele de investigatori lucrează împreună și fiecare își folosește cunoștințele proprii pentru prinderea infractorilor.

Chiar și voi, colectivul unei clase, sunteți o echipă. Sau ar trebui să fiți. Sunteți un grup de elevi, dar cum am explicat mai sus, nu este suficient pentru a forma o echipă. Scopul vostru atât individual cât și ca grup este acela de a învăța, de a acumula cunoștințe, de a deveni mai buni, mai învățați decât ați fost în trecut. În echipă, munca este mai ușoară, pentru că fiecare membru are propria contribuție în procesul de învățare. Nu toți colegii pot fi foarte buni la matematică sau la limba română. Dar cel care nu este cel mai bun la matematică poate este foarte bun la biologie sau la istorie. Unii sunt mai buni la desen și la muzică, alții sunt mai buni la limbi străine, alții sunt mai buni la alte materii, în funcție de aptitudinile fiecăruia.

Trebuie să înțelegeți. Sunteți la școală pentru a învăța, pentru a vă dezvolta, pentru a progresa. Nu mergeți la școală pentru a vă certa, pentru a vă bate, pentru a vă batjocori unii pe alții. Dacă acesta era scopul școlii, nu se mai obosea nimeni să o inventeze. Fiți îngăduitori, cumsecade, înțelegători, indulgenți, toleranți. Nu vă purtați cu semenii voștri ca și cum ar fi animale, nu îi puneți la colț doar pentru că nu vă plac, nu îi pedepsiți pentru că sunt prea copilăroși sau prea retrași. Folosiți-vă inteligența pentru a progresa, folosiți-vă imaginația pentru lucruri creative și nu pentru distrugere. Folosiți-vă timpul prețios pentru lucruri distractive, care vă fac plăcere atât vouă cât și celor din jurul vostru. Străduiți-vă să vă faceți remarcați prin rezultate deosebite la învățătură și nu prin fapte rele. Arătați-le tuturor că puteți fi o echipă și nu un colectiv dezbinat, indivualist. Demonstrați școlii întregi că sunteți o adevărată echipă preocupată să învețe lucruri noi zilnic și nu arătați cu degetul defectele celorlalți.

Atât am avut de spus. Sunt sigură că ați înțeles tot ce am scris pentru că sunteți copii inteligenți, dar nu ați înțeles exact care este rolul vostru în societate. Rolul vostru este să deveniți oameni. Și voi singuri alegeți ce fel de oameni veți fi. Fiți mai întâi voi buni cu ceilalți și abia apoi așteptați să fie ceilalți buni cu voi. Ajutați-vă unii pe alții, sprijiniți-vă unii pe alții, bazați-vă unii pe alții. Cu alte cuvinte, fiți o echipă unită.
Vă mulțumesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu