luni, 4 noiembrie 2013

Cât de mult contează imaginea?


Ideea acestui articol mi-a venit privind cu atenție o păpușă Barbie a fiicei mele. M-a rugat să o ajut să îi schimbe păpușii rochia de zi cu o rochie de seară superbă, să îi pun pantofii eleganți în locul saboților și să îi strâng părul lung și blond într-un coc elegant pe care l-am fixat cu o agrafă la fel de frumoasă precum întreaga ei ținută. Trebuie să recunosc că este o păpușă frumoasă, iar toaletele ei sunt elegante și se potrivesc de minune pe silueta ei atât de invidiată de fete și femei din întreaga lume.

Fiind curioasă din fire, am căutat, unde altundeva dacă nu pe internet, informații despre această păpușă foarte la modă. Astfel, am aflat că Barbie are aproape 54 ani, fiind născută în martie 1959. De-a lungul timpului, Barbie a fost implicată în numeroase procese, controverse, fiind subiect pentru numeroase parodii privind înfățișarea și modul ei de viață. Cu peste 40 de animale de companie, numeroase automobile și cu mai mult de 76 meserii (în conformitate cu lista oferită de wikipedia) în domenii precum afaceri, arte, transport, științe și inginerie, servicii publice, politică, armată, medicină, educație și multe altele, Barbie încearcă să demonstreze lumii întregi că femeile pot deveni orice își doresc.

Și astfel, ajung la ideea articolului meu. Barbie încearcă să ne demonstreze că femeile pot fi orice își doresc pozând în diverse ținute variate și lăudându-se în permanență „Pot fi...” (în original, I can be...). Îmi place, dar nu este decât un fotomodel care arată frumos și nimic mai mult. Dar are un succes enorm la public, indiferent de vârsta acestuia. De ce are succes? De unde atâta isterie atunci când Barbie apare în public cu o nouă ținută care, bineînțeles, îi vine perfect? În opinia mea, din cauza aspectului, din cauza imaginii, din cauza formelor corpului. Știați că în urma unor studii efectuate de cercetători (care în opinia mea se plictiseau) s-a demonstrat științific că formele păpușii sunt ireale? Dacă Barbie ar fi avut dimensiuni umane, cam așa ar fi arătat.

Și acum vă întreb. Credeți că Barbie ar fi avut același succes cu această înfățișare mai aproape de realitate, doar pentru că știe să facă orice sau că ar putea fi orice își dorește? Cu toată sinceritatea, eu nu cred. Chiar dacă sunt de părere că păpușa cu forme umane este mult mai frumoasă decât cea care seamănă mai degrabă cu perechea lui Plastic Man, nu cred că ar fi înregistrat același succes, nu s-ar fi aflat în topul vânzărilor de zeci de ani, nu ar fi fost considerată simbolul frumuseții și feminității timp de atâtea generații. Păpușa Barbie este un exemplu elocvent că imaginea contează, chiar dacă nu vrem să recunoaștem acest lucru.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu