Vi s-a întâmplat să vedeți un lucru care vă place pe care vi-l doriți dar
care apoi să vă dezamăgească? Vi s-a întâmplat să vedeți un titlu de carte sau
articol care să vi se pară interesant însă conținutul să nu vă transmită nimic?
Vi s-a întâmplat să vă doriți un serviciu care în reclamă este grozav însă în
realitate este exact invers?
Se întâmplă destul de des să fim „înșelați” de produse sau servicii care nu
se ridică la înălțimea așteptărilor noastre. De la distanță par în regulă,
chiar atrăgătoare însă privite de aproape, nu mai este așa. Mă întrebam deseori
de ce se întâmplă acest lucru. Poate avem noi standarde prea ridicate, poate
pretențiile noastre sunt prea mari? E posibil însă nu întotdeauna. Sunt
situații în care nu așteptările noastre sunt problema ci metodele prin care
unii aleg să își promoveze produsele sau serviciile.
Pe principiul „Reclama e sufletul comerțului” sunt situații în care nu mai
contează calitatea produsului, aceasta nefiind relevantă atâta vreme cât
reclama atrage cumpărători precum muștele la miere. Sunt și alte situații în
care reclama este de-a dreptul agresivă, intră cu forța în viața noastră și
încearcă, uneori chiar reușește, să ne convingă că avem neapărată nevoie de
acel lucru. Nu în cele din urmă, un ambalaj atrăgător, o copertă lucioasă sau
un titlu bine ales reușesc de multe ori să ne înșele așteptările.
Același comportament deseori înșelător, deseori agresiv este folosit și în
media, mai exact în ziare și la televizor. Goana după senzațional, după rating,
după vânzări tot mai mari îi transformă pe unii în producători de cantitate în
defavoarea calității, iar pe alții în consumatori de nimicuri.
Problema nu sunt doar cei care produc lucruri neinteresante care devin
interesante datorită ambalajului, reclamei, titlului sau coperții. Problema
suntem și noi, consumatorii, care le permitem să producă în continuare aceste
lucruri neinteresante prin simplul fapt că le cumpărăm produsele. Noi,
cumpărătorii, beneficiarii finali ai produselor, ar trebui să fim cei care
decidem calitatea produselor cumpărate de noi. Și dacă noi nu ne schimbăm
comportamentul, ei cu siguranță nu și-l vor schimba.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu