Școala formează oameni. Școala conturează personalități. Școala marchează
destine. Școala definește caractere. Școala are un rol mult mai important în
viața copilului și adolescentului decât am putea crede. Pe lângă faptul că
școala este o instituție publică unde copiii sunt formați, informați și
educați, școala este și locul unde copiii învață și testează ce înseamnă
socializarea.
Și pentru că am pomenit despre școală, nu pot să nu pomenesc despre elevi,
despre cei care populează băncile școlii câte patru sau șase ore pe zi. Am
urmărit atentă colegii de clasă ai fiului meu. Nu mică mi-a fost surpriza să
descopăr că, deși sunt încă foarte mici, pot distinge printre colegii de clasă
anumite tipologii de personalități pe care până acum le-am sesizat doar în
rândul adulților.
*Încrezutul (unisex): preocuparea principală să își dea aere de persoană
importantă. Este acea persoană pentru care inclusiv efortul de a răspunde la
salutul unui coleg de clasă este un efort nedemn și inutil pentru statutul său.
Aerul pe care îl respiră este mult prea important și din dorința de a nu îl
împărți cu nimeni, își ține nasul puțin cam sus. Este centrul Universului, acea
persoană pentru care însuși Măritul Soare răsare dimineața și se învârte în
jurul acestui personaj.
*Deșteptul (unisex): preocuparea principală studiul. Acest personaj știe
multe, a citit mai mult decât colegii, studiază mai mult, din multe puncte de
vedere este deasupra nivelului colegilor de clasă. Are un limbaj elevat,
studiat, este lăudat de profesori și de obicei este apreciat de către colegi
tocmai datorită acestor laude. Altfel, colegii nu ar realiza acest lucru.
*Tocilarul (unisex): preocuparea principală este studiul. A nu se confunda
cu deșteptul. Nu mai știu exact ce înțeleg copiii din ziua de azi ce înseamnă
tocilar, dar pe vremea mea să fi fost tocilar era un lucru rău. Acum însă se
pare că tocilar este acel personaj pe lângă care orice activitate din timpul
pauzei trece ca el fără să-i acorde importanță. Tocilarul nu își părăsește
banca sau cartea pentru nimic în lume.
*Șmecherul (de obicei masculin): preocuparea principală să fie șmecher. Are
o privire care îl dă de gol pe acest personaj. Se poate citi clar pe fața lui
că este șmecher, o știe și este încântat de asta. Își aranjează părul într-un
mod aparte, de obicei cu gel sau fixativ, într-o dezordine studiată, poartă
hainele diferit de ceilalți copii, măcar un colț al cămășii scos din pantaloni,
ceva ce trebuie să arate tuturor că el este șmecher. Are și un limbaj colorat pe
măsura calității lui de șmecher, înjură fără să îi pese de ceilalți, se poartă
de parcă ar fi însuși Zeus. Face multe boacăne dar reușește să se disculpe, de
obicei aruncând vina pe cei din jurul său.
*Fraierul (de obicei masculin): preocuparea principală să plătească oalele
sparte. Acest personaj este exact opusul șmecherului. Nu a ajuns la acel nivel
de înțelegere al unor lucruri care să îl ajute să se apere de nedreptatea care
i se face. Poate fi chiar copilăros, ceea ce îl transformă în victima perfectă
pentru uneltirile șmecherului. Este acuzat și găsit vinovat pentru orice se
întâmplă rău în clasă și plătește pentru faptul că nu știe cum să se apere de
răutățile celor din jur.
*Copilărosul (unisex): preocuparea principală joaca. Indiferent ce face sau
are de făcut, acest personaj se gândește doar la joacă, găsește în aproape
orice un motiv sau subiect de joacă, iar dacă are mâinile goale, își imaginează
ceva și din nou se joacă. Este distrat, pus pe șotii și deseori neînțeles de
restul colegilor care au trecut deja la un nivel nou de dezvoltare în care
joaca nu mai este pe primul loc. Este posibil ca acest personaj să mai creadă
în Moș Crăciun și în Iepurașul de Paște ceea ce nu îl face prea popular.
*Nemulțumitul sau îmbufnatul (unisex): preocuparea principală să fie supărat
în permanență. Nimic nu îl mulțumește pe acest personaj, este îmbufnat, nefericit,
nemulțumit de tot și de toate. Se îmbracă în culori închise, se așază în
spatele clasei de unde poate savura nemulțumirea proprie în liniște, fără a fi
deranjat de ceilalți.
*Fashionista (de obicei feminin): preocuparea principală este moda. Hainele
și accesoriile sunt principala preocupare iar importanța acestora poate fi
văzută cu ușurință din depărtare. Nu numai că poartă hainele într-un mod aparte,
adică ceva de genul le pune în evidență, dar este în stare să povestească
despre ele ore întregi. Nu este interesată de școală sau de studiu, este destul
de populară în rândul colegilor, iar orice mică greșeală îi este cu ușurință
iertată tocmai pentru că e în ton cu moda.
*Populara (de obicei feminin): preocuparea principală persoanele de sex
opus. Acest personaj începe să aibă deja trăiri de adolescent. Este interesată
aproape în exclusivitate de relațiile interpersonale și pentru a atrage atenția
asupra sa vorbește foarte tare, folosește gesturi largi, expresive, care ies
ușor în evidență, și care fără să își dea seama (sau ?!) atrag atenția asupra
acelor părți ale corpului care încep să se dezvolte la această vârstă.
*Pițipoanca (de obicei feminin): preocuparea principală moda și persoanele
de sex opus. Este o combinație între fashionistă și populară, foarte la modă și
în rândul adultelor, așa că fetele de ce s-ar lăsa mai prejos.
*Băiețoasa (feminin): preocuparea principală practicarea unui sport cu
echipa de băieți. Băiețoasa, așa cum îi spune și numele, nu prea are preocupări
feminine, și nu pentru că nu ar putea, ci pentru că nu îi prea plac. De obicei
pune preț pe confort și nu pe modă. Prea mare pierdere de vreme pentru
pregătirea hainelor dimineață, pentru coafură, pentru accesorii când mai
ușor și mai confortabil este să arunce un pantalon și un tricou pe ea. În pauze
sau în ora de sport este pe terenul de fotbal și acolo se simte în largul ei.
Precis că mai sunt și alte categorii care mi-au scăpat, însă în general cam
asta am descoperit. Și repet asta se întâmplă în clasa a cincea cu copii în
vârstă de zece, unsprezece ani. Pe vremea când eram eu elevă, din câte îmi
amintesc, personajele au început să se contureze abia prin liceu, adică între
paisprezece și optsprezece ani. Acum însă, în secolul vitezei, nici nu-i de
mirare că și copiii se grăbesc să se maturizeze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu